MOC KOLORÓW!
Kiedy broniłam pracę magisterską
przyrzekłam sobie, że to będzie mój ostatni egzamin w życiu. Nigdy więcej
nauki, nigdy więcej żadnej uczelni, zajętych weekendów, braku czasu na pasję,
wieczorów spędzonych z nosem w książkach. I jak sobie przysięgłam, tak tego nie
wykonałam.😉
Dziś jestem już po kolejnej obronie w moim w życiu, tym razem na studiach
podyplomowych. I wiecie co? Bardzo się cieszę, że nie udało mi się tej
obietnicy zrealizować, bo nie tylko pogłębiłam swoją dotychczasową wiedzę,
poszerzyłam kwalifikacje, ale przede wszystkim zdobyłam nowe umiejętności i nowe
spojrzenie na pewne zagadnienia. Zagadnienia, które mnie zawsze
interesowały, wzbudzały pewną ciekawość, o których zawsze chętnie rozmawiałam.
O czym mowa? O ludzkiej osobowości! Jej
korzenie sięgają V wieku p.n.e., kiedy to Hipokrates zdefiniował cztery
odmienne energie, przejawiające się w różnorodności ludzkich temperamentów –
choleryka, sangwinika, flegmatyka i melancholika. Znane, prawda? Każdy z nas
chociaż raz w życiu wykonywał tego typu test, by odkryć kim naprawdę jest!
Czasy się zmieniły, nauka zrobiła milowy krok do przodu i dzisiaj uczymy się o
kolorach, które mówią… a dokładniej o INSIGHTS DISCOVERY™.
To model oraz zbiór konkretnych narzędzi,
który pozwala ludziom zajrzeć w głąb siebie. Pomaga budować samoświadomość
poprzez poznanie własnego stylu funkcjonowania – jego mocnych i słabych stron.
Nie sposób o tym pisać, nie nawiązując do
historii. Autorem jest Andrew Lothian – założyciel Insights Learning &
Development Ltd. Model INSIGHTS powstał w 1987 roku i opiera się na koncepcji
szwajcarskiego psychologa Carla Gustawa Junga (uczeń Freuda, krytyk
psychoanalizy, twórca pojęcia archetypu😊). Teoria ta została przedstawiona w
pracy pt. Typy psychologiczne w 1921 roku. Zakłada, że ludzie różnią się sposobem odbierania rzeczywistości i reagowania na
nią. A te różnice mogą być przyczyną kłopotów w relacjach z innymi, we
współpracy czy szeroko rozumianej – komunikacji. A zatem, typologia INSIGHTS
daje konkretne wskazówki dotyczące tego jak się zachowywać, jak reagować, czego
unikać wobec poszczególnych energii kolorystycznych.
Jaki
jest główny cel tej metody? To poznanie i zrozumienie swoich zachowań, ich
akceptacja, a także odpowiednia modyfikacja, która w efekcie ma zwiększyć
efektywność w relacjach z innymi ludźmi. Przyglądając się bliżej swoim
preferencjom, możemy dostrzec jak nasz styl działania wpływa na innych, bo
przecież każdy z nas ma inne potrzeby, oczekiwania i motywacje. Moim ulubionym
przykładem ilustrującym różnicę między energiami kolorystycznymi (typy: zielony,
żółty, czerwony
i niebieski – o nich
na końcu) jest schemat kłótni dwojga ludzi - przyjmijmy, że jest to kobieta i
mężczyzna. Nie interesuje nas powód nieporozumienia, ale ich reakcja. Kobieta
jest typem zielonym,
mężczyzna czerwonym. W związku z tym – trwa
szybka wymiana zdań, jest zgrzyt i kobieta „strzela focha”. Myśli, że mężczyzna
się domyśli, dlaczego ona cały dzień się do niego nie odzywa, a jak już
odpowiada to półsłówkami, jest niezadowolona, zażenowana i nie ma na nic
ochoty, bo przecież jak on może nie wiedzieć, że ona chciała to i tamto!
Mężczyzna to typowy czerwony, a więc trwa kłótnia, a potem szybko o tej
niepotrzebnej wymianie zdań zapomina i życie toczy się dalej. Nie ma fochów,
nie ma rozmyślania, nie ma powrotu do tamtej sytuacji. Teraz jest nowe, inne.
Jaki z tego wniosek? Jeśli zielona
kobieta nie zrozumie, że jej czerwony mężczyzna
taki po prostu jest, nigdy nie będzie między nimi dobrze, bo ona zawsze będzie
oczekiwała tego, co jest akurat w jej głowie, nie w jego.😉 Otóż, moja droga zielona kobietko,
jeśli nie powiesz temu czerwonemu mężczyźnie czego chcesz, to on się NIE
DOMYŚLI!
To
działa we wszystkich relacjach: mama – córka, córka- tata, kolega-kolega,
koleżanka- koleżanka, pracownik-pracodawca etc.
Oczywiście
jest to przykład bardzo uproszczony, ale pokrótce pokazuje, że metoda INSIGHTS
uwrażliwia na tę naszą ludzką różnorodność. To tak naprawdę klucz otwierający
komunikację między ludźmi poprzez naukę adaptowania swoich postaw do potrzeb
innych ludzi. Dotyczy to nie tylko komunikacji jako takiej, ale także stylu
zarządzania, motywowania, sprzedaży, obsługi klienta etc.
Jeśli
nauczymy się różnych typów osobowości i je zrozumiemy, będziemy skuteczniejsi
niemal w każdym podejmowanym działaniu.
Za
sprawą znajomości języka 4 energii kolorystycznych możemy odbyć podróż w głąb
siebie, możemy polepszyć swoje relacje z innymi ludźmi, możemy dostrzec ludzką
różnorodność, a przede wszystkim zachować pokorę wobec tych różnic.
Wracając
do omówienia poszczególnych kolorów – na załączonych obrazkach przedstawione są
krótkie charakterystyki, jednak najbardziej intrygujące są problemy z
jakimi możemy się spotkać, nie wiedząc jakim kolorem jest nasz
towarzysz/rozmówca/współpracownik etc. I tak kiedy:
ŻÓŁTY wchodzi w interakcję z NIEBIESKIM może pomyśleć, że jest on:
- podejrzliwy
- zimny
- z rezerwą
- nadąsany
- niezdecydowany
NIEBIESKI na ŻÓŁTEGO:
- pobudliwy
- nierozważny
- przesadny
- zapalczywy
- niedyskretny
CZERWONY na ZIELONEGO:
- uparty
- zawzięty
- zobojętniały
- zamknięty
- zależny
ZIELONY na
CZERWONEGO:
- agresywny
- porywczy
- kontrolujący
- nietolerancyjny
- apodyktyczny
Oczywiście
jest to kropla w morzu wiedzy na temat INSIGHTS DISCOVERY™*. Dzięki tej
metodzie możemy zrozumieć, że każdy z nas ma inne doznania, spostrzeżenia,
orientacje i preferencje. Mając tę świadomość jesteśmy na dobrej drodze do
dbania o relację z innymi ludźmi i umiejętności
ich obserwowania bez oceniania – a
to jest najwyższą formą inteligencji. 😊
Życie
może być fascynującą podróżą, której celem jest lepsze poznanie siebie oraz
rozwój osobisty. Wszystko zaczyna się w Tobie!
![]() |
(źródło: pinterest) |
M.
* metoda ta
jest płatna i zazwyczaj stosowana w dużych organizacjach, ale jeśli chcecie
sprawdzić jakim kolorem jesteście – polecam test Hartmana.
Komentarze
Prześlij komentarz