MOC KOLORÓW!

Kiedy broniłam pracę magisterską przyrzekłam sobie, że to będzie mój ostatni egzamin w życiu. Nigdy więcej nauki, nigdy więcej żadnej uczelni, zajętych weekendów, braku czasu na pasję, wieczorów spędzonych z nosem w książkach. I jak sobie przysięgłam, tak tego nie wykonałam.😉 Dziś jestem już po kolejnej obronie w moim w życiu, tym razem na studiach podyplomowych. I wiecie co? Bardzo się cieszę, że nie udało mi się tej obietnicy zrealizować, bo nie tylko pogłębiłam swoją dotychczasową wiedzę, poszerzyłam kwalifikacje, ale przede wszystkim zdobyłam nowe umiejętności i nowe spojrzenie na pewne zagadnienia. Zagadnienia, które mnie zawsze interesowały, wzbudzały pewną ciekawość, o których zawsze chętnie rozmawiałam.
O czym mowa? O ludzkiej osobowości! Jej korzenie sięgają V wieku p.n.e., kiedy to Hipokrates zdefiniował cztery odmienne energie, przejawiające się w różnorodności ludzkich temperamentów – choleryka, sangwinika, flegmatyka i melancholika. Znane, prawda? Każdy z nas chociaż raz w życiu wykonywał tego typu test, by odkryć kim naprawdę jest! Czasy się zmieniły, nauka zrobiła milowy krok do przodu i dzisiaj uczymy się o kolorach, które mówią… a dokładniej o INSIGHTS DISCOVERY™.
To model oraz zbiór konkretnych narzędzi, który pozwala ludziom zajrzeć w głąb siebie. Pomaga budować samoświadomość poprzez poznanie własnego stylu funkcjonowania – jego mocnych i słabych stron.
Nie sposób o tym pisać, nie nawiązując do historii. Autorem jest Andrew Lothian – założyciel Insights Learning & Development Ltd. Model INSIGHTS powstał w 1987 roku i opiera się na koncepcji szwajcarskiego psychologa Carla Gustawa Junga (uczeń Freuda, krytyk psychoanalizy, twórca pojęcia archetypu😊). Teoria ta została przedstawiona w pracy pt. Typy psychologiczne w 1921 roku. Zakłada, że ludzie różnią się sposobem odbierania rzeczywistości i reagowania na nią. A te różnice mogą być przyczyną kłopotów w relacjach z innymi, we współpracy czy szeroko rozumianej – komunikacji. A zatem, typologia INSIGHTS daje konkretne wskazówki dotyczące tego jak się zachowywać, jak reagować, czego unikać wobec poszczególnych energii kolorystycznych.
Jaki jest główny cel tej metody? To poznanie i zrozumienie swoich zachowań, ich akceptacja, a także odpowiednia modyfikacja, która w efekcie ma zwiększyć efektywność w relacjach z innymi ludźmi. Przyglądając się bliżej swoim preferencjom, możemy dostrzec jak nasz styl działania wpływa na innych, bo przecież każdy z nas ma inne potrzeby, oczekiwania i motywacje. Moim ulubionym przykładem ilustrującym różnicę między energiami kolorystycznymi (typy: zielony, żółty, czerwony i niebieski – o nich na końcu) jest schemat kłótni dwojga ludzi - przyjmijmy, że jest to kobieta i mężczyzna. Nie interesuje nas powód nieporozumienia, ale ich reakcja. Kobieta jest typem zielonym, mężczyzna czerwonym. W związku z tym – trwa szybka wymiana zdań, jest zgrzyt i kobieta „strzela focha”. Myśli, że mężczyzna się domyśli, dlaczego ona cały dzień się do niego nie odzywa, a jak już odpowiada to półsłówkami, jest niezadowolona, zażenowana i nie ma na nic ochoty, bo przecież jak on może nie wiedzieć, że ona chciała to i tamto! Mężczyzna to typowy czerwony, a więc trwa kłótnia, a potem szybko o tej niepotrzebnej wymianie zdań zapomina i życie toczy się dalej. Nie ma fochów, nie ma rozmyślania, nie ma powrotu do tamtej sytuacji. Teraz jest nowe, inne. Jaki z tego wniosek? Jeśli zielona kobieta nie zrozumie, że jej czerwony mężczyzna taki po prostu jest, nigdy nie będzie między nimi dobrze, bo ona zawsze będzie oczekiwała tego, co jest akurat w jej głowie, nie w jego.😉 Otóż, moja droga zielona kobietko, jeśli nie powiesz temu czerwonemu mężczyźnie czego chcesz, to on się NIE DOMYŚLI!
To działa we wszystkich relacjach: mama – córka, córka- tata, kolega-kolega, koleżanka- koleżanka, pracownik-pracodawca etc.
Oczywiście jest to przykład bardzo uproszczony, ale pokrótce pokazuje, że metoda INSIGHTS uwrażliwia na tę naszą ludzką różnorodność. To tak naprawdę klucz otwierający komunikację między ludźmi poprzez naukę adaptowania swoich postaw do potrzeb innych ludzi. Dotyczy to nie tylko komunikacji jako takiej, ale także stylu zarządzania, motywowania, sprzedaży, obsługi klienta etc.
Jeśli nauczymy się różnych typów osobowości i je zrozumiemy, będziemy skuteczniejsi niemal w każdym podejmowanym działaniu.
Za sprawą znajomości języka 4 energii kolorystycznych możemy odbyć podróż w głąb siebie, możemy polepszyć swoje relacje z innymi ludźmi, możemy dostrzec ludzką różnorodność, a przede wszystkim zachować pokorę wobec tych różnic.
Wracając do omówienia poszczególnych kolorów – na załączonych obrazkach przedstawione są krótkie charakterystyki, jednak najbardziej intrygujące są problemy z jakimi możemy się spotkać, nie wiedząc jakim kolorem jest nasz towarzysz/rozmówca/współpracownik etc. I tak kiedy:
ŻÓŁTY wchodzi w interakcję z NIEBIESKIM może pomyśleć, że jest on:
- podejrzliwy
- zimny
- z rezerwą
- nadąsany
- niezdecydowany
NIEBIESKI na ŻÓŁTEGO:
- pobudliwy
- nierozważny
- przesadny
- zapalczywy
- niedyskretny
CZERWONY na ZIELONEGO:
- uparty
- zawzięty
- zobojętniały
- zamknięty
- zależny
ZIELONY na CZERWONEGO:
- agresywny
- porywczy
- kontrolujący
- nietolerancyjny
- apodyktyczny

Oczywiście jest to kropla w morzu wiedzy na temat INSIGHTS DISCOVERY™*. Dzięki tej metodzie możemy zrozumieć, że każdy z nas ma inne doznania, spostrzeżenia, orientacje i preferencje. Mając tę świadomość jesteśmy na dobrej drodze do dbania o relację z innymi ludźmi i umiejętności ich obserwowania bez oceniania – a to jest najwyższą formą inteligencji. 😊
Życie może być fascynującą podróżą, której celem jest lepsze poznanie siebie oraz rozwój osobisty. Wszystko zaczyna się w Tobie!






(źródło: pinterest)


M.

* metoda ta jest płatna i zazwyczaj stosowana w dużych organizacjach, ale jeśli chcecie sprawdzić jakim kolorem jesteście – polecam test Hartmana.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PERSPEKTYWA

„Mamihlapinatapai”, czyli Joanna Chyłka w szczytowej formie!