Rekruter też człowiek
Rekruter też człowiek
Rozmowa kwalifikacyjna może być pełna
pułapek. Trzeba się do niej dobrze przygotować, i nie dotyczy to tylko
Kandydata, ale także Rekrutera. Istotą rozmowy kwalifikacyjnej jest spotkanie z
drugim człowiekiem. Spotkanie, w którym dwie strony wzajemnie się oceniają, i
po którym zarówno jednej, jak i drugiej stronie towarzyszą pewne emocje,
odczucia, przemyślenia. Rekruter szuka w Kandydacie idealnego pracownika, a
Kandydat poprzez Rekrutera zapoznaje się z profilem, wartościami i atmosferą
przyszłej firmy.
Często czytamy o wpadkach Kandydatów, o
ich nietypowych zachowaniach, dziwnych odpowiedziach, licznych błędach w CV. A
co z postawą Rekrutera? Czy Rekruterzy to osoby idealne, nieskazitelne? Czy
zdarza im się popełniać błędy?
PIERWSZA ZASADA: Rekruter to też człowiek,
który może mieć gorszy dzień
DRUGA ZASADA: Rozmowa kwalifikacyjna to
spotkanie dwóch osób, a nie Kandydata i Ideału
TRZECIA ZASADA: Oczywiście, że Rekruterom
zdarza się popełnić gafę! Ba! I to nie jedną.😊
Sprawdźmy, o jakich potknięciach
słyszałam, lub których sama doświadczyłam. Zaczynamy!
Po pierwsze: Nieprzygotowanie do
rozmowy
Nigdy nie zapomnę historii rekrutacyjnej
mojej znajomej. Pojawiła się w danej firmie o umówionej godzinie, zaproszono ją
do sali, gdzie czekała już Pani Rekruter. Po przedstawieniu się, Pani Rekruter
przez pierwsze dziesięć minut, w ogromnym stosie dokumentów, szukała CV z jej
nazwiskiem, a jak już znalazła – to dopiero zaczęła czytać! Po przeczytaniu
zadała najbardziej standardowe pytanie: Proszę opowiedzieć coś o sobie.
Co w takiej chwili może pomyśleć Kandydat?
„Rekruter nie potrafi planować, zarządzać i organizować sobie pracy, a
dodatkowo mnie lekceważy i nie szanuje”.
Po drugie: Nieodpowiednie pytania
Nie od dziś wiadomo, że każde pytanie
rekrutacyjne musi mieć swój cel, który pozwoli Rekruterowi odkryć pewne cechy
Kandydata. Każde pytanie zatem powinno być dopasowane do odpowiedniego
stanowiska. Jednym z powtarzalnych pytań jest: Proszę opisać/okreslić siebie
w jednym przymiotniku. Nie jest to pytanie złe, ale jeśli je zadamy
Kandydatowi, który ubiega się o stanowisko Doradcy Podatkowego, a on odpowie,
że jest „sympatyczny”, to czy aby na pewno to pytanie nam pomoże w późniejszym
wyborze? Czy nie lepiej poświęcić ten czas na inne, lepsze pytanie? Umiejętność
zadawania odpowiednich pytań to wyznacznik dobrego Rekrutera.
Po trzecie: Brak kontaktu wzrokowego
Nie ma nic gorszego niż Rekruter, który
nie patrzy Kandydatowi w oczy! W ten sposób pokazuje, że ma coś do ukrycia, nie
jest wiarygodny! Czyli firma i jej oferta nie jest do końca jasna, a to
zazwyczaj zniechęca Kandydatów. Chyba najważniejsza zasada rekrutacji brzmi:
zawsze patrzcie sobie w oczy (dotyczy Rekrutera i Kandydata).
Po czwarte: Brak informacji o dalszych
etapach rekrutacji
Brak informacji zwrotnej, szczególnie po
rozmowie kwalifikacyjnej, to jeden z najczęstszych błędów rekrutacyjnych. Ileż
razy czekałam na telefon, zastanawiając się czy nadal liczę się w grze, nie
wiedząc, czy brać udział w innych rekrutacjach, czy czekać. Takie zachowanie ze
strony Rekrutera wpływa negatywnie na wizerunek firmy.
Po piąte: Nieumiejętność odpowiedzi na
pytanie – zamiana ról
Zazwyczaj zwieńczeniem każdej rozmowy
kwalifikacyjnej jest pytanie do Rekrutera. I tu zaczynają się schodki. Często Rekruterzy
na pytania Kandydatów o pewne szczegóły, odpowiadają wymijająco, nie udzielają
odpowiedzi, a jedynie powtarzają zakres obowiązków, o których już wcześniej
wspominali. Jest to nie dość, że nieprofesjonalne, to także
niesatysfakcjonujące dla Kandydata.
I po ostatnie: UŚMIECH!
Kluczem nie tylko rozmowy kwalifikacyjnej,
ale każdej relacji interpersonalnej jest życzliwość, uprzejmość, szacunek i
uśmiech. Niestety często Rekruterzy są tak wpatrzeni w CV Kandydata i skupieni
na zadawaniu pytań, że zapominają o tym, że po drugiej stronie stołu siedzi
człowiek. Rozmowa przeprowadzona z uśmiechem zawsze pozostawi dobry wydźwięk,
nawet jeśli nie zakończy się sukcesem przyjęcia do pracy dla Kandydata. Dobre
wrażenie jest czasem ważniejsze, niż efekt końcowy.
Rozmowa rekrutacyjna może być inspirującym
spotkaniem dla obu stron. To spotkanie nieznajomych, w którym powinno się
uruchomić potencjał zmysłu wzroku i słuchu. Rozmowa kwalifikacyjna to nowe
doświadczenie, poszerzenie swojej wiedzy o otaczającym świecie, a przede
wszystkim to otwarcie na rzeczywistość, która mieni się w różnokolorowych
barwach. Przez to człowiek staje się bardziej empatyczny.
![]() |
(źródło: Pinterest) |
M.
Komentarze
Prześlij komentarz